תלמידים
מחוברים

ביחרו תחום לימודים


חשבון ומתמטיקה



35
סיכומים



243
שאלות


אנגלית



22
סיכומים



81
שאלות


מחשבים



12
סיכומים



54
שאלות


תנ"ך



44
סיכומים



113
שאלות



ספרות



10
סיכומים



47
שאלות


לשון



19
סיכומים



53
שאלות


ערבית



3
סיכומים



50
שאלות


גיאוגרפיה



22
סיכומים



44
שאלות



כימיה



7
סיכומים



42
שאלות


פיזיקה



4
סיכומים



22
שאלות


אזרחות



7
סיכומים



23
שאלות


אומנות



10
סיכומים



47
שאלות



היסטוריה



33
סיכומים



75
שאלות

מדעים וביולוגיה



19
סיכומים



81
שאלות

פסיכולוגיה וסוציולוגיה



4
סיכומים



12
שאלות

נושאים אחרים



7
סיכומים



72
שאלות

התלמידים המצטיינים




בחינה למדעית הנדסית - איך מחשבים נפח?
27
צפיות
4
תשובות
08/02/2016 13:23:26
איי גלפגוס
15
צפיות
0
תשובות
08/02/2016 18:44:23
מונה ליזה... תעזרו פליז
18
צפיות
1
תשובות
08/02/2016 17:19:13
מהו ההבדל בין סוקרטס לאפלטון ? ומהי פילוסופיה
8
צפיות
0
תשובות
09/02/2016 14:36:55
מסע אל העבר לכיתה ז
12
צפיות
0
תשובות
08/02/2016 20:14:44
צרפתית
12
צפיות
0
תשובות
09/02/2016 14:54:01
מה זה מנסרה ישרה?
34
צפיות
2
תשובות
09/02/2016 16:59:47
מחזור הדם הגדול והקטן, מערכת ההובלה בצמח ואנרגיה חשמלית
17
צפיות
0
תשובות
09/02/2016 19:59:18
עזרה בקשר לדף שער למחברת
27
צפיות
1
תשובות
09/02/2016 20:02:54
עזרה בשיעורי הבית
74
צפיות
2
תשובות
03/02/2016 18:50:48
צירופי מילים
80
צפיות
0
תשובות
05/02/2016 09:59:54
מה חשיבותו של הכולסטרול לאורגניזם?
57
צפיות
0
תשובות
05/02/2016 20:14:27
past simple
73
צפיות
2
תשובות
06/02/2016 08:21:07
טריגו
47
צפיות
0
תשובות
06/02/2016 13:41:51
השפעת שינוי טמפרטורה על חומר
56
צפיות
2
תשובות
06/02/2016 17:36:11
חילוק אינסופי
74
צפיות
1
תשובות
03/02/2016 20:37:17
התא - ביולוגיה
58
צפיות
1
תשובות
03/02/2016 21:47:51
שדה סמנטי
56
צפיות
1
תשובות
03/02/2016 22:13:16
מטמתיקה
55
צפיות
2
תשובות
03/02/2016 22:20:02
איך מציבים במשוואה מספר?
46
צפיות
2
תשובות
04/02/2016 11:49:08
איך מחשבים שטח פנים,נפח,שטח רגיל?
48
צפיות
2
תשובות
04/02/2016 18:36:14


איך לכתוב דיווח? (נושא:לשון)

אוקי!
דיווח הוא בעצם סיכום אירוע שקרה.
 לכל דיווח צריך להיות :
-פתיחה
-גוף
-סיום
ממש כמו כל שאר החיבורים בעברית!
אבל תיזהרו! דיווח חייב להיות נבדל מסיכום.. ולכן...
יש להשתמש ב-5 המ"מים:
מקום- היכן התרחש האירוע
מתי- מתי התרחש האירוע
מדוע- מדוע התרחש האירוע
מי- מי היו מעורבים באירוע
מה- מה קרה באירוע
פתיחה- כשאתם מתחילים תכתבו מהיכן לקוח הדיווח. דוגמא: "לקוח מאתר26.1.16ynet"
ולהתחיל ב- שלום שמי --- ואני רוצה לדווח לכם על..
גוף- לכתוב את חמשת הממים.
סיום- אתם פשוט מסיימים לא צריך להיות משפט סיום בדיווח שלכם.
*אסור להכניס את דעתכם האישית!!!!!!!!
בהצלחה!


שמואל א פרק ח (נושא:תנ"ך)

שמואל זקן ובניו לא הולכים בדרכיו. בניו של שמואל לוקחים שוחד (כסף) כדי שבמשפט, אותו אדם שנתן להם שוחד יצא חופשי. זקני העם באו אל שמואל ואמרו לו: אתה כבר זקן ובניך לא עושים דברים טובים, אנחנו רוצים שתשים עלינו מלך כמו שיש לעמים אחרים. שמואל מקבל את הדברים בצורה קשה, הוא נעלב וגם מפחד מה יעשה המלך לעם. שמואל פונה לאלוהים ושואל אותו מה לעשות? אלוהים אומר לו לעשות מה שהעם מבקש. אלוהים מעודד את שמואל. אלוהים אומר לו שלא יחשוב שהעם לא אוהב אותו אלא לעם נמאס מהשלטון של אלוהים. אלוהים אומר: כמו שהעם עזב אותי אחרי שהוצאתי אותם ממצריים, כך עכשיו העם לא רוצה אותך. (פסוק ח). אלוהים אומר לשמואל לשמוע בקול העם אך להזהיר את העם ולהסביר לו מה מלך יכול לעשות. (משפט המלך). המלך יכול לקחת את בניכם ולשים אותם כרצים לפני המרכבה שלו. המלך יכול לבקש מהאנשים לעבוד עבורו בשדה בארמון. המלך יכול לבקש להלחם ולמות במלחמה בשבילו. המלך יכול לקחת את הבנות ולהפוך אותן למבשלות, לעוזרות ולאופות. המלך יכול לקחת את היבול-מה שגדל בשדה. המלך יעביד אתכם בכל מה שירצה. כאשר המלך יעשה את כל הדברים האלה אתם תצעקו אל אלוהים אך אני לא אעזור לכם. שמואל אומר את כל הדברים האלו לעם אך העם לא רוצה להקשיב. הוא רוצה מלך שילחם את מלחמותיו ויעזור לו בכל הדברים בכל היומיומיים. אלוהים אומר לשמואל לשמוע בקול העם ולהמליך עליהם מלך. שמואל אומר לזקני ישואל- לכו לביתכם.


בית שני וגורמים ללאומיות (נושא:היסטוריה)

סיכום למבחן בהיסטוריה

המרד הגדול-גורמים ותצאות:

הגורמים לפרוץ המרד הגדול הם:

 

1.       סיבות חברתיות וכלכליות:
ההתנגדות לשעבוד הכללי לאוצר הרומאי,שהתבטא במיסוי כבד,העושר והשחיתות  של השלטון  הרומאי. השלטון הרומאי הטיל מסים כבדים על הפרובינקיה יהודה, והקיטוב בין המעמדות החריף משום שהעניים נאלצו לקחת הלוואות מהעשירים ואיבדו את אדמותיהם ועברו להתגורר בעיר בשביל לחפש עבודה וגם שמה הייתה הבטלה גדולה. לעומת זאת המשפחות העשירות התעשרו עוד יותר והידקו את השיתוף פעולה עם השלטון הרומי.

 

2.      סיבות דתיות:
השאיפה לטיהור הארץ מעבודה זרה ומטומאת נכרים, למשל הנציב פונטיוס פילטוס הורה להכניס לירושלים את נִסֵי הלגיונות הרומיים והקיסר גַיוס קליגולה הורה להציב פסל זהב בדמותו בבית המקדש. שזה נראה בשביל היהודים עבודה זרה. בנוסף הנציב פונטיוס לקח כספים מאוצר בית המקדש בשביל לממן אמת מים בירושלים. בנוסף לכך אחד מחייליו של הנציב ונטידיוס קומנוס פגע בכבודם של המתפללים היהודים בירושלים בימי חג הפסח (בזמן שהתכנסו בה הולכי רגל רבים) והתחללו מהומות. בנוסף הנציב גסיוס פלורוס ביקש להוציא כסף מאוצר המקדש. ובכך הפגיעה בבית המקדש הגיע לשיאה.
עוד דבר שפגע ביהודים בקטע הדתי הוא מכירת הכהונה הגדולה למרבה במחיר. זה פוגע ביהודים כי לפי האמונה היהודית כהן גדול יכול להיות רק צאצא של צדוק הכהן. יתר על כן באותה תקופה הייתה התגברות של התפיסה המשיחית – האמונה בגאולה הקרובה ובקצה הקרוב של "מלכות הרשעה" (רומא) ,פגיעת הרומאים בסדרי הדת ובחוקי התורה.
לדוגמא: ישו שנדד ברחבי בגליל והכריז על מלכות האלוהים הקרובה וצבר לו תלמידים עד שהוסגר על ידי תלמידו לסהנדרין שלפי האמונה הנוצרית הסגירו אותו לנוצרים ואז הוא נצלב וככה התחילה הנצרות.

 

3.      סיבות מדיניות ולאומיות:
ההתנגדות לעצם הכיבוש הרומאי, למשל דעותיהם של הסיקריים ,שטענו שהכניעה לשלטון הרומי הייתה חטא כי ביטאה את ההכרה באדון אחר ולא רק בה´, ופעלותם נגד הרומאים השפיעו על הציבור היהודי וחיזקו בו את רוח המרד.
יחסי איבה עם האוכלוסייה הנכרית בארץ ישראל בעלת בריתם של הרומאים לדוגמא הסיפור בקיסריה שהיהודים טענו שקיסריה היא עיר יהודית כי הורדוס שהיה מלך יהודי בנה אותה. לעמות זאת הנוכרים התנגדו ואמרו שהיא פוליס ששלוטים פה אזרחיה היוונים. הסכסוך הוכרע בשנת 66 על ידי הקיסר נירון, שפסק לטובת הנוכרים ועקב כך פרצו מהומות בעיר בין היהודים לנוכרים.
בנוסף לכך במאה ה-1 לסה"נ, האימפריה הרומית החלה לגלות סימני חולשה, מצב שיצר עיתוי נוח למרד ביהודה.


 

למרד היו 2 עמדות:

עמדת המתנגדים:

המתנגדים למרד היו הכהונה, האצולה והעשירים (אריסטוקרטיה), פרושים – שהיו מתונים ואנשים פשוטים שחששו מתוצאות המרד לטענתם המרד עם רומא חסר סיכויי. רומא היא מעצמה אדירה והמרד יגבה מחיר גבוה של בני אדם, ואף יביא לחורבן ירושלים. בנוסף ליהודים לא היה מספיק כסף כלי נשק וחיילים בשביל לצאת למלחמה נגד רומא שהייתה חזקה מהם בהרבה.יש לציין שהאצולה והעשירים פחדו לאבד את כספם, מעמדם והשפעתם בעקבות המרד.

בנוסף לכך לטענת המתנגדים, האימפריה הרומית שולטת בזכות אלוהים, המאפשר את קיומה של האמפריה, ולכם אין למה לצפות מהעזרה של ה´ בדרך, וכמו כן בזמן המלחמה הם לא יוכלו לקיים מצוות, ואז ה´ לא יעזור להם.

עמדת התומכים:

הסיקריים יוצאי הגליל וקנאי ירושלים שיצאו מקרב שכבת הכוהנים. לפי המקורות, הקנאים (התומכים ביציאה למרד) לא היו תנועה מאוחדת שפעלה תחת גוף אחד, אלא קבוצות שונות בארץ שפעלו ללא תיאום בניהם.

הם האמינו שאם העם היהודי יקום וילחם על חירותו אלוהים יעזור לו. לטענתם אלוהים לצידם, הוא יעזור להם במרד. מבחינתם המלכות היחידה היא של אלוהים, וכל רעיון של שליט זר הינו בגדר כפירה.

בנוסף הסיקריים טענו שאסור ליהודים לוותר על חרותם, וכי המוות עדיף על השעבוד. חובתם של היהודים למרוד במי שמנסה לשעבדם. לפי תפיסתם העם היהודי הוא עם חופשי, והחירות היא תנאי הכרחי לקיומו של העם ואורח חייו.

כמו כן, תבוסת הרומאים לפרתים מהווה סימן מאלוהים שהרומאים עומדים ליפול, המשיח מתקרב וכי יש הזדמנות למרד. בנוסף לרומא היו בעיות פנימיות באותה תקופה, וככה הסיכויי לנצח במרד גדל.

 

 

 




 

התוצאות של המרד הגדול הן:

1.      הרס וחורבן:

התוצאה הישירה והגלוייה לעין הייתה ההרס והחורבן הנורא בעקבות המלחמה בכל חלקי הארץ בכל התחומים.

חורבן ירושלים ובעיקר נפילת המקדש הייתה בעלת משמעות מיוחדת, מכיוון שהמקדש מילא הרבה פונקציות: מעבר לתיפקודו הדתי-פולחני היה המקדש גם מוקד פוליטי, כלכלי וחברתי, ומכאן שחורבנו היה נורא. כמו כן חורבן המקדש, ריסק למעשה את ההנהגה המסורתית - את מעמד הכוהנים, את האצילים והצדוקים. הסהנדרין איבד את הסמכות החוקית והמשפתית שלו, האצולה החילונית שהייתה קשורה לכוהנים הגדולים איבדה את הונה והתרוששה.

 

2.      חיסול מרבית האוכלוסיה היהודית בארץ ישראל
במגד נגד הרומאים נהרגו מאות אלפי בני אדם, כ-100 אלף יהודים נלקחו לרומא ונמכרו לעבדים והאוכלסיות החזקות היגרו מישראל למקומות אחרים. בנוסף, היו יהודים שהתנזרו והמירו את דתם לדת אחרת.

 

3.      ענישה קולקטיבית

מעמדם של היהודים בכל העולם הרומי נפגע. הרומאים הטילו על כל היהודים מס מיוחד כעונש ("מס שתי הדרכמות", שהיה בגובה הסכום אותו שילמו היהודים בעת שהמקדש היה קיים על מנת להחזיק את המקדש, קרי - שתי דרכמות.). זוהי הפעם הראשונה שמוטל מס על היהודים בשל יהדותם. באופן כללי הגבירו הרומאים את נטל המיסים על יהודה, וכן כפו על היהודים לעבוד בעבודות תיקון ושיפוץ ברחבי הארץ ולספק את צרכי חיל המצב הרומאי.

4.      אובדן ההנהגה היהודית:

רוב מנהיגי המרד נהרגו בזמן המלחמה או נלקחו בשבי והוצאו להורג. המעטים שהצליחו להישאר בחיים ולא נתפסו נאלצו להסתתר. עם חורבן בהמ"ק השני משרת הכהן הגדול התבטלה והאריסטוקרטיה ממעמד הכהנים איבדה ממעמדה ונשכחה או נעלמה.


 

השפעת חורבן בית המקדש על יהודי ארץ ישראל:

לאחר חורבן בית המקדש השני נוצרה בחברה היהודית אווירה של ייאוש ומשבר. יהודים רבים ברחו, נהרגו, או נלקחו בשבי. חורבן בית המקדש הביא להעלמותו של מרכז האומה בבת אחת. יחד עם חורבן בית המקדש השני נחרבו מוסדות ההנהגה היהודית, הכהונה הגדולה, הפולחן הדתי והעלייה לרגל חדלו להתקיים. כל זה תרם לאווירה של ייאוש, משבר והלם שמצאו ביטוי ביצירות הספרותיות השונות, לדוג´: הספר "חזון ברוך", ספר חיצוני שנכתב אחרי החורבן ובו קריאה לעם היהודי לא לזרוע את השדות, לא להינשא ולא להוליד ילדים, שכן בלי בית המקדש אין שום תכלית לקיומו של העם היהודי. בי-ם, העיר המרכזית ביהודה, התיישבו נוכרים, הוצב בה לגיון רומי והתקיימה בה עבודה אלילית.

·         עקב המצב הכלכלי-חברתי לאחר החורבן נוצרה סכנת עזיבת יהודים את ארץ ישראל.

·         התרסה נגד האל:
דור שלם אחרי החרבן נעלם, י-ם חרבה ואילו רומא הרשעה- פורחת. מדוע צריך להמשיך באמונה באל? הם מבקשים מהאל שיבדוק את עוונותיהם של הרומאים מול היהודים וטוענים שעוונותיהם של הרומאים גדולים יותר.

·         הסתר פנים:
ניצבה "חומת ברזל בין ישראל לאביהם שבשמיים", מתוך מסכת ברכות. חורבנו של בית המקדש השני נתפס כעונש על הפילוג והחטאים הרבים של העם היהודי.

·         משבר: העם הרגיש חלוש ותלוש, זאת משום שלא היה במה להיאחז. כל החיים סבבו סביב בית המקדש: הקרבת קרבנות כאמצעי הודיה או כפרה. משרת הכהנים התבטלה ופסקה פעילותה של הסנהדרין. י-ם. העיר המרכזית ביהודה, יושבה בנוכרים, הבתים הנטושים נלקחו ע"י הרומאים. בי-ם הוצב חיל מצב רומי. עבודה זרה בי-ם. נוצר חשש שהעם היהודי יתפורר ויתבולל.

·         סכנה- טיפוח ציפיות משיחיות:
 אם אין מקום של קדושה אז לאן נפנה. צריך לקום סדר חדש: תבוא גאולה- גישה של משיחיות. חשש שיהודים יעדיפו ללכת בדרך החדשה שהציעה הנצרות או יצטרפו לכתות שבחרו בניתוק ופרישה מחיי היומיום.


 

עיקרי האירועים שהתרחשו בקרב על מצדה

·         הלגיון הרומאי העשירי, בפיקודו של הנציב פלביוס סילווה, בא מירושלים למצדה וניסה לכבשה באמצעות הטלת מצור. במהלך שנת 73 או 74 לסה"נ, התפרסו סביב מצדה כוחות הלגיון בתוספת חיל עזר, שמנו כ-8,000 חיילים.

·         הרומאים התמקמו בשמונה מחנות, הקימו דייק (חומת מצור), וניגשו לכיבוש מצדה באמצעות בניית סוללת עפר הנתמכת בקורות עצים, על גבי הדרדרת הטבעית בצד מערב. יהודים שנשבו הובילו מים, ככל הנראה מעין גדי, כמו גם מזון, כדי לספק את צורכי הצבא.

·         המצור נמשך כמה חודשים ושיאו היה בחודש ניסן, ואח כך הועלה מגדל מצור אשר קעקע את החומה.

·         המורדים הקדימו את החיילים הרומאים והקימו חומת עץ ועפר מאולתרת אשר הועלתה באש בידי הרומאים.

·         המגנים הקנאים שקלו אם להכנע, צעד שפירושו לצעוד בתהלוכת שבויים במצעד ניצחון ברומא ברומא ולסבול את ההשפלה, או להתאבד.

·         המגנים העדיפ להאתבד. הם ראו את עצמם נאמנים רק לתורת ה´ אותו יכלו לעבוד רק אם ישארו חופשיים. המוות היה עדיף בעיניהם על החחים בלא יכולת לעבוד את ה´. המגנים התאבדו יחדיו והשאירו אחריהם את מזונם כדי שהרומאים יראו שמותם לא נבע בגלל מחסור באוכל. שתי נשים וחמישה ילדים הסתתרו בבורות שעל ההר והם אלה שסיפרו לרומאים את קורות אותו הלילה, בט"ו בניסן, היום הראשון של סוכות.


 

כיצד השפיעו תוצאות המרד על החברה היהודית

תוצאות המרד השפיעו על החברה היהודית בשלושה תחומים:

1.      אווירת הלם וייאוש:

שריפת בית המקדש גרמה לתחושת אבל וייאוש, שכן התפיסה העממית הייתה שה´ יגן על  ירושלים ועל בית המקדש, לא יניח לרומאים להחריבם ושהצבא הרומאי יובס בקרב על ירושלים.  חורבן בית המקדש כמרכז הפולחני של העם היהודי, יצרה תחושה של נתק בין ה´ לבין העם ושללא בית המקדש אין  תכלית לקיום העם.

 

2.      יצירת ריק פולחני:

בוטלה עבודת הקורבנות לה´ והופסק כל הפולחן הדתי בבית המקדש, אשר עד אז נחשב לעיקר ההוויה בדת היהודית – נוצר ריק בדרך הפולחן הדתי ולא היה ברור כיצד ניתן יהיה להמשיך לקיים אורח חיים יהודי.

 

3.      חורבן הסנהדרין:

הסנהדרין (מיוונית – מועצה) הייתה גוף שהוקם בימי החשמונאים כבית דין עליון וכמוסד  העליון לפרשנות חוקי התורה, ומקום מושבו היה בבית המקדש.

חורבנה במהלך המרד הותיר את העם היהודי ללא סמכות עליונה בענייני דת ומשפט.

 

4.       חורבן מעמד הכהונה:

פגיעה קשה בכוחה של שכבת הכהונה, אשר הנהיגה את העם והתפרנסה מעבודת המקדש.

בנוסף, בוטלה משרת "הכהן הגדול", אשר עמד בראש המקדש וייצג את היהודים מול השלטון הרומאי.

 

5.      דלדול דמוגראפי – היחלשות הרוב היהודי בארץ ישראל:

בעקבות המרד התמעטה האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל, תוצאה של הרוגים רבים ושבויים רבים הוגלו ונמכרו לעבדות מחוץ לארץ ישראל.

הסברה המקובלת היא שכרבע מהאוכלוסייה היהודית בארץ ישראל נספתה במרד, כאשר עיקר האבדות נגרמו בגליל ובאזור ירושלים.

יחד עם זאת, היהודים עדיין היוו רוב בארץ ישראל.

 

6.      חורבן כלכלי:

*שיתוק כלכלי

בגליל ובעיקר באזור יהודה וירושלים, נחרבו ערים ועיירות והחקלאות נפגעה קשות עקב שריפת שדות ומטעים והרג (או הגליית) החקלאים במהלך דיכוי המרד.

 

*הפקעת אדמות ומיסוי כבד

הרומאים הפקיעו אדמות מיהודים : חלקן נמכרו מחדש ליהודים וחלקן נמכרו לבעלות זרה. הבעלים המקוריים נאלצו לחיות על אדמותיהם כאריסים מרוששים – נאלצו לשלם דמי אריסות כבדים ביבול או בכסף, מס קרקע כבד, מס גולגולת ועבודות כפייה.

בנוסף, על כל יהודי האימפריה הרומאית הוטל תשלום "המס היהודי" : מס של שתי דראכמות לטובת אחזקת מקדש יופיטר ברומא (יופיטר – ראש האלים ברומא), אשר החליף תרומת מחצית השקל לבית המקדש בירושלים.


 

מדוע הביא חורבן בית המקדש למשבר עמוק בקרב העם היהודי?

 

·         נוצר חלל בחיי היומיום עם אובדן המרכז הפולחני ליחיד ולעם. לא ניתן לקיים מצוות הקשורות לקורבנות.

·         בעיות באמונה: מבוכה ובלבול , ייאוש ודיכאון,במיוחד לגבי דור שסבר שהוא בתהליך גאולה (התפיסה שרווחה שהמקדש לא יחרב ושה´ לא ירשה את חורבנו- התנפצה ) ניצחון רומא  התקבל כעליית מלכות הרשע יחד עם עליית הנצרות.

·         אובדן הסנהדרין –"סנהדרין בצד המזבח"-התמוטטות מוסד ההנהגה המרכזי דווקא בשעה שהעם היה זקוק לו ביותר.

·         אובדן המקדש יצר חרדה משום שאין דרך לכפרת עוונות. (העלאת קורבנות) עולם בלי מקדש הוא פגום. נפגם הקשר המוחשי בין האדם לאלוקיו שכן, אין אפשרות לכפר על חטא.

·         אובדן המקדש פגע באחדות הלאומית.

·         אובדן מרכז הקודש-תחושה של ניתוק הקשר עם ה´:

הרס,דלדול אוכלוסין ומצוקה כלכלית.

תגובת היהודים-ייאוש ואבדן הדרך-ביטויים לייאוש:

·         פגיעה באמונה, בלבול, מצוקה נפשית, התנצרות וחוסר יכולת להשתקם.

·         הסתגפות והתנזרות מהנאות החיים לאות אבל. לא לשתות יין, לא לאכול בשר ולא להינשא.



ביטויים אלגבריים- איך מציבים וכיצד מפשטים (נושא:מתמטיקה)

על מנת להבין איך מציבים, צריך להבין מהו ביטוי אלגברי,

ביטוי אלגברי הוא תרגיל שמושלבות בו אותיות לועזיות שמייצגות מספר כלשהו- הן יכולות לייצג כל מספר.

ניקח לדוגמא את הביטוי הבא: a-3 איך נפתור אותו? נחליף את האות a במספר, זוהי הצבה.

אם למשל נתון ש a=5 אז התרגיל החדש יהיה 5-3 שזה שווה ל-2. אבל a באותה מידה יכול להיות שווה ל-6 ואז התרגיל הוא בכלל 5-6 שזה שווה ל 1-.


1) תרגלו, הציבו בכל ביטוי 5.


a-3, b-6, c+5, 2d


וכעת נלמד לפשט ביטויים אלגבריים,

אז מה זה אומר פישוט? מהמילה פשוט, להפוך לפשוט יותר. פישוט עוזר לנו לקצר את הביטוי ולפתור בקלות.

נניח שהביטוי הוא a-3+4-b+2a מסובך, נכון? אז איך נהפוך את זה לקל יותר?


1) נבדוק בכל מספר אם הוא חיובי או שלילי, את זה בודקים לפי הסימן שמופיע משמאל למספר. אם אין סימן אז המספר חיובי.


2) עכשיו מקבצים פריטים זהים,

כל מספר משתייך למשפחתו, יש שני סוגים של "משפחות":

-אות כלשהי (למשל "משפחת" a, "משפחת" b...)

-מספרים (כל המספרים הם "משפחה" אחת)

a-3+4-b+2a

(השתמשתי בקו תחתון למשפחת a, בהדגשה למשפחת המספרים ובהטייה למשפחת  b)

ועכשיו יש שלושה תרגילים:

a+2a שזה שווה ל- 3a.

3+4- שזה שווה ל-1.

b- שזה שווה ל- b-.

עכשיו נחבר את התוצאות:

3a+1-b

זהו! התרגיל מפושט והרבה יותר קל!


לסיום, כדי לתרגל את מה שלמדנו בתחילת הסיכום הציבו את הנתונים הבאים בביטוי המופשט:

a=3, b=5

את הפתרונות תוכלו לרשום בתגובות אם תרצו:)





יבשות (נושא:גיאוגרפיה)

יבשות

אסיה

אסיה היא היבשת הגדולה ביותר בכדור הארץ.

באסיה נמצא המקום הנמוך ביותר בכדור הארץ לעומת גובה פני הים-ים המלח.

באסיה נמצא המקום הגבוה ביותר בכדור הארץ לעומת גובה פני הים-הר האוורסט.

המדינה סין שנמצאת באסיה היא יצרנית של מוצרים רבים ומגוונים.

http://i.imgur.com/MKYE90i.png

אירופה

.אירופה היא יבשת מפותחת השוכנת בסמוך לאסיה

.בין אירופה לאסיה מפרידים נהר אוּרל ורכס הרי אוּרל

באירופה יש קבוצת מדינות שחברות בגוש האירו-המטבע בהן הוא אירו(יורו).

http://i.imgur.com/NBtiH32.png

אוסטרליה

.אוסטרליה היא היבשת הקטנה ביותר בכדה"א

http://i.imgur.com/JaS24dw.png

אפריקה

.אפריקה היא יבשת גדולה הנמצאת בצמוד לאסיה

.באפריקה עובר קו המשווה, הוא קו דימיוני המקיף את כדה"א במרכזו

http://i.imgur.com/Oh6Kg3F.png

אמריקה

.אמריקה היא יבשת המתחלקת לאמריקה הדרומית והצפונית

.התרבויות והשטח שונים מאוד בין חלקי אמריקה

בין אמריקה הדרומית לצפונית נמצא חיבור יבשתי צר המכונה

"אמריקה המרכזית".

.אמריקה המרכזית" נכללת באמריקה הצפונית" 

http://i.imgur.com/olAEmfV.png

אנטרקטיקה

אנטרקטיקה היא יבשת קפואה ואין בה חיי קבע.

האוכלוסייה שם היא מדענים שחוקרים את האזור.

 






רוצה לפתוח חשבון חדש ללא פייסבוק ? הירשם בחינם

או התחבר עם המשתמש הקיים שלך:
אימייל:


סיסמא:


 



© כל הזכויות שמורות ל-עיר הלימודים | תקנון האתר | תוכן פוגעני/מפר זכויות יוצרים ? לחץ לדיווח!