הצג סיכומים מרמת כיתה
עד
    

תקורה ויעילות

Fresco | כתב את הסיכום ב07/01/2017 13:44:03

     צפיות
   הסיכום ברמת כיתה יא'

  שניים מהמושגים החשובים ביותר במדעי המחשב בפרט, ובחיים בכלל.
    א. הגדרות:
        - תקורה: ההשקעה ההכרחית הנלווית לצורך פתרון בעיה נתונה. התקורה נמדדת בזמן (הזמן להגעה לפתרון), מרחב (מה צריך מבחינת מקום לצורך הגעה לפתרון) וכסף (מה העלות הכוללת, בהסתמך על ההשקעה בזמן ובמקום). בשורה התחתונה התקורה נמדדת ב"השקעה כספית".
        - יעילות: החלוקה הטובה ביותר של התקורה, כך שההשקעה בזמן, במקום ובכסף תהיה הקטנה ביותר, כל עוד לא נפגעת איכות הפתרון. בקיצור: כיצד לחלק את ההשקעה הכספית כך שנגיע לפתרון הטוב ביותר בזמן הקצר ביותר.
    ב. דוגמאות:
        - הכנת שיעורי בית. בהנחה כי על איכות שיעורי הבית לא מתפשרים, התקורה יכולה להימדד בשאלה כגון "כמה שעות נשקיע בזה?", והיעילות יכולה להימדד בשאלה "על חשבון מה?". אם אין התנגשות עם מטלה אחרת (שעת השינה, סידורים, מטלות, ארוחת ערב, וכדומה), הרי שניתן להקצות את כל השעות הפנויות לשיעורי הבית. אך אם ישנן מגבלות - כיצד נבצע זאת בצורה היעילה ביותר? זו בדיוק ההבחנה בין "תקורה" ל"יעילות". התקורה נמדדת מול משאב ה"זמן", והיעילות מול "פתרון שיעורי הבית בצורה הטובה ביותר, כך שיישאר זמן נוסף למטלות האחרות".
        - הדלקת מזגן בחדר גדול. החדר כבר קיים, כך שאין צורך לבנות אותו. מבחינת השימוש במזגן, כל עוד נדרש להדליק אותו (עקב מזג אוויר שמצריך זאת), הרי אין הבדל מבחינת צריכת החשמל שנשלם במקרה "אף אחד לא היה בחדר", לעומת המקרה "החדר היה עמוס". התקורה היא "עלות החשמל", והיעילות היא "איך נשתמש בו על מנת להוזיל עלויות, כל עוד החדר בטמפרטורה הנכונה". במקרה זה אין לנו שליטה על זה, ולמעשה אנו נאלצים לשלם את המחיר המירבי, כאילו שהחדר היה עמוס. כלומר היעילות היא לא טובה למצבים מסוימים.
         - בניית חדר מחשבים בבית הספר. כאן יש להביא בחשבון את כל העלות הנדרשת (ככסף), כולל לאחר בניית החדר. יש להביא בחשבון כל איבזור נדרש (מיזוג, שולחנות, לוח, מקרן, מחשבים, וכדומה). התקורה היא התקציב כולו. היעילות היא אופן חלוקת המשאבים הקבועים (גודל החדר, עם חשיבה לעתיד. מיקום המזגנים, וגודלם. נקודות חשמל, שולחנות, מקרן, מחשב מורה, ועוד), והלא-קבועים (קניית מספר רב של מחשבים "בינוניים" לעומת קניית מספר מועט של מחשבים חזקים. מספר כיסאות המותאם למספר התלמידים ההתחלתי. ועוד). היעילות במקרה זה גם תימדד בזמן: מהו הזמן שלקח בפועל מרגע התחלת הבנייה ועד לרגע שניתן לקיים שיעור בחדר.
מקווה שעזרתי (:




תגובות בסיכום זה



אין תגובות כרגע בסיכום זה.



רוצה לפתוח חשבון חדש ללא פייסבוק ? הירשם בחינם

או התחבר עם המשתמש הקיים שלך:
אימייל:


סיסמא:


 



© כל הזכויות שמורות ל-עיר הלימודים | תקנון האתר | תוכן פוגעני/מפר זכויות יוצרים ? לחץ לדיווח!